Verduurzaming

Verduurzaming is een continu proces waarin diverse thema’s spelen, die vaak variëren per sector of bedrijf. De Nederlandse Vereniging van Consumptie-ijsfabrikanten (NVC) zet zich in om verduurzaming te concretiseren en behapbaar te maken voor de achterban. 

De NVC richt zich daarbij met name op drie onderwerpen:

  • Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
  • Energietransitie
  • Verduurzaming van verpakkingen

Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Ecologisch, ethisch en sociaal verantwoorde productie en inkoop van grondstoffen maken integraal deel uit van de verduurzaming van de consumptie-ijsindustrie. Bedrijven duiken steeds dieper in hun toeleveringsketen, en werken met eerste, tweede en derde leveranciers samen om verduurzaming in de gehele keten te borgen. Dit is niet eenvoudig, zeker niet voor kleinere bedrijven en in complexe internationale ketens.

Om de transitie naar Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) een impuls te geven heeft koepelorganisatie FNLI namens al haar leden (zo ook de NVC) op 28 juni 2018 het IMVO Convenant Voedingsmiddelen ondertekend, samen met andere brancheorganisaties in de voedingsmiddelensector (CBL en KNSV), maatschappelijke organisaties, vakbonden en rijksoverheid. Samen zijn de partijen aan de slag om risico’s op bijvoorbeeld mensenrechtenschendingen en milieuschade te beperken en zo te werken aan verduurzaming van de productieketen. Binnen het convenant wordt jaarlijks gerapporteerd over de voortgang. Meer informatie over de voortgang bij FNLI-leden vindt u hier.

Energietransitie

Verminderen van het gebruik van energie neemt in het verduurzamingsproces binnen de consumptie-ijsindustrie een prominente plaats in. De leden van de NVC, hoewel verschillend in productsoort, bedrijfsgrootte en afzetmarkt, zetten zich allemaal actief in om hun productielijn en vrieshuizen te verduurzamen.

Verduurzaming van verpakkingen

De NVC heeft zich aangesloten bij de ambities van koepelorganisatie FNLI als het gaat om verduurzaming van verpakkingsmateriaal. In aanloop naar 2025 staan 3 ambities centraal:
1. Recyclebare voedselverpakkingen
2. Duurzaam en verantwoord materiaalgebruik
3. Eenduidige communicatie met en voor consumenten.

Meer informatie hierover leest u in het het FNLI Brancheplan: 

FNLI Brancheplan voor Duurzame en recyclebare voedselverpakkingen